El pregó dona visibilitat a la tasca comunitària i a 40 anys de compromís amb la salut mental al barri
Divendres 4 de juliol, la Fundació Els Tres Turons va ser l’encarregada de fer el pregó de la Festa Major del Carmel 2025, amb motiu del 40è aniversari de l’entitat. L’acte es va celebrar a l’escenari de la Rambla del Carmel – Llobregós, sota el lema “Promoure la salut mental és construir vincles al barri”, i va esdevenir un homenatge emotiu a la història compartida entre la Fundació i el barri que la va veure néixer.
El pregó va anar a càrrec de Marta Blanch, membre del Patronat de la Fundació, i Alexandra Lara, treballadora social vinculada a l’entitat des dels seus inicis. Ambdues van fer un recorregut viu i emocionat per la trajectòria de la Fundació, recordant com va sorgir l’any 1985 a partir de l’impuls de veïns/es i professionals del Carmel, i la lluita per a construir un model d’atenció comunitària en salut mental arrelat al territori.
Van recordar com, en un context de reivindicació veïnal per a millorar les condicions de vida al barri, es va sembrar la llavor d’un projecte pioner que defensava la salut com un dret vinculat a l’entorn i a les relacions. “El Carmel va ser un espai ideal per a fer néixer un projecte d’aquestes característiques, en un moment en què la salut mental encara s’atenia des de la institucionalització i l’aïllament”, van explicar.
També van fer èmfasi en la transformació del model d’atenció al llarg dels anys, i el paper de la Fundació en la promoció dels drets de ciutadania, la lluita contra l’estigma i l’acompanyament a persones en itineraris de recuperació. “Si avui som aquí és perquè moltes persones, entitats i institucions han confiat en aquest projecte. Però sobretot, gràcies a les persones que han necessitat espais d’acollida, d’escolta i de reconeixement, i ens han permès acompanyar-les”.
El pregó també va ser una mostra de reconeixement mutu entre l’entitat i el barri del Carmel, on la vida comunitària ha estat sempre clau per a bastir un model de salut mental més humà i transformador. “No sempre ha estat fàcil, però la feina comunitària és altament recomanable per a construir barris cohesionats i solidaris”, van concloure.
Amb aquest acte, la Fundació continua la celebració dels 40 anys, després d’haver iniciat la campanya al maig amb la presentació de l’oli de Can Soler. El pròxim acte destacat serà la celebració central del 40è aniversari, el 20 de novembre al Hub Social BCN.









