L’exposició de l’oli de Can Soler arriba al Centre Cívic Casa Groga

L’exposició de l’oli de Can Soler arriba al Centre Cívic Casa Groga

Del 23 d’abril al 16 de maig, el Centre Cívic Casa Groga acollirà l’exposició “El primer oli d’oliva verge extra fet a Barcelona: un projecte social i comunitari”. La mostra presenta el projecte de l’oli d’oliva elaborat a la Masia de Can Soler, un espai natural únic situat a la falda del Parc Natural de Collserola i gestionat per la Fundació Els Tres Turons. Aquesta serà la segona parada de l’exposició després de passar pel Casal de Barri la Barraca del Carmel.

Aquest oli no només és pioner pel seu origen barceloní, sinó també pel seu fort component social i comunitari. La producció sorgeix de processos de recuperació ambiental i humana, amb l’objectiu de convertir Can Soler en un referent en agroecologia urbana i inclusió social.

Can Soler acull activitats de jardineria i forestal desenvolupades per la Fundació dins dels serveis públics de la Xarxa de Salut Mental i Addiccions. Aquestes activitats estan orientades a l’acompanyament en la inserció laboral, formativa i comunitària de persones joves i adultes amb un diagnòstic en salut mental.

L’exposició acosta els visitants una experiència transformadora que combina medi ambient, salut mental, sostenibilitat i acció comunitària en un mateix projecte. Una oportunitat per conèixer una iniciativa local que aposta per un futur més verd, just i inclusiu.

Detalls de l’exposició

  • Centre Cívic Casa Groga (Av. del Jordà, 27, Horta-Guinardó, 08035 Barcelona).
  • Del 23 d’abril al 16 de maig
  • Horari: dilluns, dimarts, dimecres i divendres de 9 a 21.30 h; dijous de 9 a 14 h i de 16 a 21.30 h i dissabtes de 10 a 14 h.
  • Disseny i producció de l’exposició: taller d’audiovisuals del Servei de Rehabilitació Comunitària de Joves (SRCJ).
  • Ambientació: taller de jardineria i forestal del SRCJ.
  • Muntatge: Servei de Rehabilitació Comunitària d’Adults (SRCA).

La Fundació farà parada de Sant Jordi a l’Ajuntament

La Fundació farà parada de Sant Jordi a l’Ajuntament

El pròxim dimecres 23 d’abril, amb motiu de la diada de Sant Jordi, la Fundació Els Tres Turons participarà en la jornada de portes obertes de l’Ajuntament de Barcelona amb una parada solidària a l’entrada del consistori.

De 10 h a 20 h, hi trobareu roses solidàries i un punt informatiu per a conèixer de prop els serveis i projectes de l’entitat, com la campanya «La follia de llegir» impulsada especialment per Sant Jordi. A més, s’hi presentaran en primícia les primeres llaunes d’oli d’oliva verge extra elaborat a la masia de Can Soler, un espai agroecològic vinculat a processos de salut mental comunitària.

Aquest oli s’ha extret en primera premsada en fred de la varietat becaruda, una oliva tradicional en perill d’extinció que s’ha recuperat a Can Soler. Amb una collita de més de 200 kg d’olives, s’han obtingut més de 20 litres d’oli en aquesta segona anyada. Algunes de les oliveres recuperades tenen més de 200 anys.

La Fundació compartirà espai amb dues entitats més —l’Associació Salut i Família i Pere Claver Grup— en el marc d’una jornada festiva amb entrada gratuït per la plaça de Sant Jaume. A les portes obertes, els visitants podran explorar espais com el Saló de Cent o el Saló de Cròniques, gaudir d’espectacles infantils, música en directe i altres activitats culturals al llarg del dia.

Alumnes de l’Escola Font d’en Fargas planten oliveres a Can Soler

Alumnes de l’Escola Font d’en Fargas planten oliveres a Can Soler

L’alumnat de cinquè curs de l’Escola Font d’en Fargas va visitar dijous 10 d’abril la masia de Can Soler dins el marc d’aprenentatge i servei del #ProjecteJunts. Durant tot el matí alumnes de les dues classes de cinquè van treballar la conservació del medi ajudant a netejar el bosc i els bancals de runa. Per parelles, alumnes de les dues classes van transportar bosses de ràfia amb la runa seguint les instruccions de participants del Servei de Joves i del Servei de Rehabilitació Comunitària d’Adults de la Fundació.

L’activitat va permetre als participants de l’activitat preparar l’espai, a la feixa superior de la masia, on després van plantar dues petites oliveres, una per classe. Per tal de protegir-les de la fauna es van plantar dins un cilindre signat per tota la classe per tal que les oliveres siguin reconeixibles per l’alumnat en visites posteriors. Les petites oliveres tenen origen en esqueixos dels exemplars adults treballats en un viver extern per tal d’aconseguir-ne arrels i fer-ne arbres.

La jornada va acabar amb una sorpresa: la primera degustació de l’oli fet a Can Soler, arribat a la masia el dia abans. Els dos cursos de cinquè van poder tastar torrades amb l’oli extret en primera premsada en fred de la varietat d’oliva becaruda. Aquest és el segon any en què es fa oli amb les oliveres recuperades de Can Soler, algunes de les quals tenen més de 200 anys. La darrera collita va permetre reunir més de 200 kg i obtenir més de 20 litres d’oli. Plantar oliveres ara ajuda a tancar el cercle.

INTEGRA visita Can Soler per a conèixer el Servei Prelaboral

INTEGRA visita Can Soler per a conèixer el Servei Prelaboral

El dimarts 1 d’abril, tres professionals del Centre Especial de Treball Integra CEE van visitar les instal·lacions de Can Soler per a conèixer de prop la metodologia del Servei Prelaboral de la Fundació Els Tres Turons. Aquesta visita s’emmarcava dins del programa #CambiaElRumbo, amb què Integra reconeix iniciatives que promouen la inclusió sociolaboral de les persones amb discapacitat.

Durant la trobada, es va mostrar el funcionament del taller de manteniment d’espais urbans, així com els objectius del servei, les activitats quotidianes que s’hi desenvolupen i els tipus d’acompanyament personalitzat que s’ofereixen a les persones usuàries.

Com a mostra d’agraïment i reconeixement, Integra va fer entrega d’un obsequi a la Fundació, fent valdre la tasca que duu a terme l’entitat per a facilitar processos d’inclusió laboral des de l’àmbit prelaboral. La Fundació agraeix aquest gest i celebra aquesta trobada com una oportunitat per a continuar generant sinergies en favor de la igualtat d’oportunitats i la inclusió.

Integra CEE, amb més de 20 anys de trajectòria, és un referent en l’àmbit de l’ocupació protegida en l’àmbit estatal. Com a Centre Especial de Treball, la seva missió és crear oportunitats laborals per a persones amb discapacitat, oferint serveis professionals que aporten valor social a les empreses amb què col·laboren.

La Fundació participa a la 10a Jornada d’Aprenentatge Servei

La Fundació participa a la 10a Jornada d’Aprenentatge Servei

Divendres 4 d’abril la Fundació va participar en la 10a Jornada d’Aprenentatge Servei, celebrada a l’Edifici Històric de la Universitat de Barcelona, una edició especial per a commemorar els 20 anys d’aquesta iniciativa transformadora.

La Fundació hi va participar presentant el conjunt de projectes d’aprenentatge servei (ApS) desenvolupats pel Servei de Rehabilitació Comunitària per a Joves, on les persones usuàries connecta els seus processos de recuperació amb accions de compromís social al territori.

Des del Servei de Joves es va presentar el pòster “Aprenentatge Servei i Salut Mental Comunitària”, on s’hi comparteixen els projectes que desenvolupem des del servei en col·laboració amb escoles, entitats i equipaments del territori. Aquests projectes combinen processos formatius amb accions de compromís social orientades a transformar l’entorn i afavorir la salut mental col·lectiva.

Els projectes d’ApS de la Fundació aborden problemàtiques com la solitud no volguda, la manca d’accés a la cultura o la natura, o la mala alimentació a través d’activitats ambientals, creació audiovisual, serveis comunitaris i accions solidàries, sempre amb una mirada d’inclusió i participació.

La importància del vincle comunitari

Durant la jornada, es van fer reflexions valuoses sobre l’impacte de l’ApS a escala personal i social. Des de la importància del vincle comunitari com a factor de protecció fins a la capacitat de l’ApS per a canviar la mirada sobre la salut mental i les persones que conviuen amb un diagnòstic.

La sessió va comptar amb una taula de diàleg inicial amb Xus Martín i David Bueno, que van fer valdre la relació entre emoció, motivació i aprenentatge significatiu, destacant com l’ApS activa el cervell i promou l’esperit crític a través de l’acció directa a la comunitat.

Durant la tarda, es van exposar experiències d’ApS d’arreu del territori, es van fer tallers de reflexió i es van bufar les espelmes d’aniversari amb pastissos elaborats per alumnes del certificat de professionalitat de cuina de Fundesplai, també en el marc d’un projecte d’ApS.

Aquesta diada reafirma el valor de l’educació compromesa amb el territori, l’ajuda mútua i la transformació social vinculant el creixement personal i col·lectiu.