Les entitats socials exigeixen polítiques d’ocupació responsables

Les entitats socials exigeixen polítiques d’ocupació responsables

Que tothom tingui unes condicions laborals dignes és un pilar bàsic per a evitar l’exclusió social i avançar cap a una societat més justa i cohesionada. Malgrat tot, un 10% de la població catalana que treballa està en risc de pobresa, segons la radiografia INSOCAT (2025), que ha publicat ECAS. 

Davant d’aquesta realitat, les 67 entitats de la Comissió d’Inserció Sociolaboral d’ECAS (Entitats Catalanes d’Acció Social), de la qual forma part la Fundació, ha engegat una campanya sota el lema «La protecció de la salut és un dret bàsic, el treball digne també” per a reivindicar l’accés a una feina digna com a pilar bàsic per a la cohesió social, així com el paper de les entitats socials com a agents clau per a la promoció de l’ocupació de qualitat a Catalunya.

Durant el maig de 2025, les entitats d’ECAS han sabut que el SOC deixarà d’impulsar el programa d’ocupació SINGULARS, que a través de l’acció de les entitats socials especialitzades i centres formatius acompanya anualment més de 3.500 joves per a reforçar l’ocupabilitat de jovent no ocupat i no integrat en els sistemes d’educació reglats. Així doncs, la supressió d’aquest programa deixa un col·lectiu molt vulnerable en una greu situació de desatenció. 

“És una demostració més de la falta de legitimitat, interlocució i finançament que patim les entitats d’inserció sociolaboral a Catalunya”. —Esther Sancho, coordinadora de la Comissió d’Inserció Sociolaboral d’ECAS.

Això se suma al fet que, en els últims anys, alguns programes públics d’inserció sociolaboral, com el MAIS, enfocat a persones receptores de la Renda Garantida de Ciutadania, han endurit les condicions, principalment a través la reducció de la durada d’acompanyament i exigint resultats d’inserció ràpida. 

En aquest context, les entitats d’ECAS han elaborat el document El rol del tercer sector en les polítiques actives d’ocupació a Catalunya. Cap a un nou model de concertació?, que lliuraran als referents polítics per a reivindicar el rol complementari que han de tenir les administracions públiques i les entitats socials en el desplegament de les polítiques actives d’ocupació a Catalunya. 

“Les entitats no podem fer una feina de qualitat. La retallada de programes d’inserció sociolaboral aboca les persones aturades a feines precàries”. —Sonia Moragrega, membre de la Comissió d’Inserció Sociolaboral d’ECAS.

El document subratlla la necessitat d’incorporar una mirada social a les polítiques d’ocupació, que garanteixi respostes personalitzades per a col·lectius amb situacions especialment complexes. Això suposa reforçar els espais de diàleg i co-construcció de polítiques públiques i dotar de més recursos els programes d’inserció sociolaboral.

Anualment, les entitats socials d’ECAS atenen més de 100.000 persones a Catalunya en programes de formació i inserció, una demostració de l’expertesa i la flexibilitat necessàries per donar una resposta ajustada a la diversitat de la població a Catalunya.

L’11a edició del Qualifica’t clou amb els exàmens finals

L’11a edició del Qualifica’t clou amb els exàmens finals

Dimecres 11 de juny, sis usuaris de l’activitat de Jardineria del Servei Prelaboral de la Fundació Els Tres Turons van afrontar els exàmens de l’11a edició del programa Qualifica’t, en el marc del mòdul formatiu de Manteniment i Millora de Jardins i Zones Verdes.

Els exàmens van constar de tres proves teòriques, enfocades en la identificació i coneixement tècnic de materials i espècies:

  • Identificació d’espècies vegetals
  • Reconèixer eines de jardineria
  • Identificació de peces de sistemes de reg

A més, aquell mateix dia es va dur a terme l’última de les quatre proves pràctiques, centrada en el retall de tanques arbustives amb màquina, on els participants van poder demostrar les habilitats adquirides al llarg del taller.

Aquesta jornada marca la recta final del programa, que ofereix una formació amb avaluació continuada i amb el suport d’una certificació reconeguda per l’Institut Les Salines del Prat.

Des de la Fundació, volem felicitar-los per l’esforç, la constància i la feina feta durant tot el procés formatiu.

L’alumnat de 3r de l’escola Font d’en Fargas visita Can Soler

L’alumnat de 3r de l’escola Font d’en Fargas visita Can Soler

L’alumnat de tercer curs de l’Escola Font d’en Fargas va visitar dimecres 11 de juny la masia de Can Soler per ajudar a tenir cura dels espais naturals coincidint amb l’arribada dels primers dies de calor. Durant la jornada, els infants van regar els horts, les plantes i els arbres fruiters dels voltants, tot reforçant el vincle amb l’espai i amb el projecte comunitari que la Fundació impulsa des de fa anys al barri de Sant Genís dels Agudells.

Aquesta visita dona continuïtat a la que va fer l’alumnat de 5è el mes d’abril, quan es van netejar bancals i bosc i van plantar dues oliveres nascudes d’esqueixos d’arbres centenaris en el marc del Projecte Junts. Aquestes accions, emmarcades dins la metodologia d’aprenentatge i servei, permeten transmetre valors com la sostenibilitat, la corresponsabilitat i la cura del territori des d’una experiència directa i significativa.

#3TuFest: una crida a col·lectivitzar l’alegria

#3TuFest: una crida a col·lectivitzar l’alegria

A la festa d’estiu de la Fundació, Marisa Rosa reivindica col·lectivitzar els malestars i continuar treballant pels drets

El passat 5 de juny, en el marc de la festa d’estiu de la Fundació Els Tres Turons, la presidenta, Marisa Rosa, va adreçar-se a les persones assistents amb un discurs ple d’agraïment, mirada històrica i reflexions compartides amb motiu dels 40 anys de trajectòria de l’entitat.

La presidenta va obrir l’acte donant la benvinguda i agraint profundament la presència de totes les persones assistents. Segons va remarcar, des de fa alguns anys, la celebració es fa a la masia de Can Soler, un espai natural amb certes limitacions d’accessibilitat que, tanmateix, l’equip de la Fundació fa possible adaptar perquè sigui un espai acollidor i obert a tothom.

Rosa va explicar que enguany la festa ha tingut un significat especial perquè forma part dels actes de celebració del 40è aniversari de la Fundació. En aquest context, va voler fer un repàs agraït de la història de l’entitat, començant per les persones ateses: “Gràcies per la confiança dipositada en nosaltres, per permetre que els equips us acompanyin en els vostres processos i projectes personals”. També va remarcar el paper de les persones ateses en els projectes de l’entitat: “Amb la seva participació activa, ganes i creativitat, fan possible molts dels projectes que portem a terme”.

Tot seguit, va adreçar un reconeixement a totes les persones treballadores de la Fundació: “Per la seva professionalitat, ètica, rigorositat tècnica, compromís i esforç”. I va agrair també la tasca del Patronat, reconeixent les persones que n’han format part al llarg de la història per la recerca del bé comú i la cura de la bona governança.

Va voler estendre aquest agraïment a totes les entitats del territori, a les xarxes de col·laboració, a les administracions públiques (especialment el Districte d’Horta-Guinardó, el Departament de Salut i l’Ajuntament de Barcelona) i a institucions i xarxes com la de salut mental o l’economia solidària: “Ens han acompanyat i impulsat a arribar fins aquí».

Una menció molt especial va ser per a la comissió de Treball Comunitari de la Fundació, responsable de fer possible la festa cada any: “Aquest any hem pogut veure més de prop la seva tasca i és absolutament d’admirar”. Va reconèixer també la feina de totes les persones que hi col·laboren, fent realitat totes les activitats i experiències que es viuen en aquesta jornada.

Marisa Rosa va compartir també una reflexió sobre la història de la Fundació, pensant en els 40 anys no pas com en una xifra abstracta, sinó com la suma de milers d’accions quotidianes: “Converses, creacions artístiques, espais de coordinació, activitats grupals… Tot el que passa en un sol dia dins l’entitat ja és una part d’aquesta història«.

Va recordar els orígens als anys 80, quan veïns/es i professionals van somiar i treballar per un nou model d’atenció en salut mental, centrat en la persona i en els drets. Va remarcar que, des d’aquell moment, totes les accions col·lectives han anat construint una trajectòria fonamentada en la salut mental col·lectiva i en la inclusió social.

Per acabar, va recordar una idea clau que ja va compartir en la celebració del Dia Mundial de la Salut Mental de 2024: la importància de reconèixer-nos com a interdependents i de col·lectivitzar els malestars. I va afegir-hi una crida nova i poderosa: “També hem de col·lectivitzar l’alegria”.

Amb aquest desig, i amb un somriure compartit, va concloure: “Si esteu preparades per a col·lectivitzar la vostra alegria, que comenci la festa!”.

Can Soler acull la Taula de Salut Comunitària de Sant Genís

Can Soler acull la Taula de Salut Comunitària de Sant Genís

Aquest mes de juny la Taula de Salut Comunitària de Sant Genís s’ha reunit a la masia de Can Soler, un espai que simbolitza el treball comunitari, la vinculació amb el territori i la cura de la salut col·lectiva.

La Taula, impulsada per l’Agència de Salut Pública de Barcelona a través del programa Salut als Barris, és un espai de coordinació i feina conjunta amb serveis, entitats i col·lectius del barri. Té com a objectiu detectar necessitats del territori i promoure accions per a reduir les desigualtats socials en salut, posant el focus en els determinants socials.

La Fundació participa activament en aquest espai, promovent iniciatives que connecten la salut mental comunitària amb altres dimensions del benestar com l’emocional, l’ambiental o la relacional. La trobada a Can Soler ha permès visibilitzar els projectes agroecològics, educatius i ambientals que es desenvolupen des d’aquest espai obert al barri i que esdevenen una eina transformadora per a la salut col·lectiva.

Des de la Taula, es treballa de manera transversal i comunitària per a donar suport a iniciatives que promouen la inclusió, la cohesió i l’equitat, posant les persones i el territori al centre.