Nou model de concertació en les polítiques d’ocupació

Nou model de concertació en les polítiques d’ocupació

Les reivindicacions de les entitats socials per establir un nou model de concertació en les polítiques actives d’ocupació a Catalunya arriben a l’administració pública

  • Davant la supressió del programa d’ocupació SINGULARS, la Comissió d’Inserció Sociolaboral d’ECAS (Entitats Catalanes d’Acció Social) ha lliurat el document El rol de les entitats socials en les polítiques actives d’ocupació. Cap a un nou model de concertació? a la direcció del SOC, a la secretaria de Treball i a la Direcció General d’Economia Social i Solidària i el Cooperativisme.
  • Les 67 entitats de la Comissió d’Inserció Sociolaboral d’ECAS han engegat una campanya que reivindica el dret bàsic de les persones a accedir a un treball digne així com el paper imprescindible de les entitats socials en la promoció d’ocupació de qualitat.

Les entitats socials encara constaten que el Govern no respon amb fermesa a la desigualtat creixent que denuncien des de fa temps i reclamen avançar cap a un rol complementari de les administracions públiques i les entitats socials en el desplegament de les polítiques actives d’ocupació.

Per això la Comissió d’Inserció Sociolaboral d’ECAS (Entitats Catalanes d’Acció Social) ha entregat el document El rol de les entitats socials en les polítiques actives d’ocupació. Cap a un nou model de concertació? al director del SOC, Francesc Castellana; al secretari de Treball, Paco Ramos; i al Director General d’Economia Social i Solidària i el Cooperativisme, David Bonvehí. El document destaca la necessitat d’incorporar una mirada social en les polítiques d’ocupació que garanteixi respostes personalitzades per a col·lectius amb situacions especialment complexes. Això suposa reforçar els espais de diàleg i coconstrucció de polítiques públiques, així com dotar de més recursos els programes d’inserció sociolaboral. ECAS ja ha rebut les primeres reaccions al document: entitats socials i administració seguiran en converses per analitzar la situació actual dels col·lectius en major situació de vulnerabilitat envers el mercat de treball i considerar línies conjuntes d’actuació.

Malgrat el context generalitzat de bonança econòmica i l’alta ocupació a Catalunya, un 10% de la població tot i treballar està en risc de pobresa, fruit de la creixent precarització de les condicions laborals i l’augment del cost de vida. A aquest context cal afegir l’exclusió o les dificultats de diversos col·lectius per accedir al mercat de treball.

“Cal fer visible una doble realitat: la de les persones que no poden accedir al mercat laboral i la d’aquelles que, tot i accedir-hi, no surten de la precarietat. L’accés a un treball digne no és un privilegi, és un dret.” —Mariona Puigdellívol, directora d’ECAS

Les entitats socials han sabut recentment que el SOC deixarà d’impulsar el programa d’ocupació SINGULARS, que acompanya anualment més de 3.500 joves sense feina ni estudis, i que altres programes públics, com el MAIS, adreçat a persones que reben la Renda Garantida de Ciutadania, o el SIOAS, per a persones amb discapacitats, han endurit les condicions i han reduït els temps d’acompanyament. Per aquest motiu, i per no deixar ningú enrere, demanen al Govern que prioritzi la inversió en polítiques actives d’ocupació dirigides específicament a aquells col·lectius més allunyats del mercat de treball.

Davant aquesta realitat, les 67 entitats que formen la Comissió d’Inserció Sociolaboral d’ECAS han engegat una campanya sota el lema “La protecció de la salut és un dret bàsic, el treball digne també”, que reivindica el dret bàsic de les persones a accedir a un treball digne i el paper imprescindible de les entitats socials en la promoció d’ocupació de qualitat a Catalunya.

“La gestió de les polítiques actives d’ocupació es basa en bona part en un sistema de subvencions puntuals que precaritza les entitats dedicades a la inserció sociolaboral.” —Esther Sancho, coordinadora de la Comissió d’Inserció d’ECAS

Les Entitats Catalanes d’Acció Social defensen que la construcció d’una societat més justa i cohesionada implica garantir unes condicions de treball digne per a tothom i que aquest ha de ser un objectiu compartit entre administració pública i agents socials

Per això, reivindiquen una col·laboració més sòlida i estructural, que incorpori plenament la mirada social en el disseny i implementació de les polítiques d’ocupació, i que garanteixi respostes adaptades a les situacions complexes de moltes persones. En aquest sentit, consideren imprescindible reforçar els espais de diàleg, avançar cap a la cocreació de polítiques públiques i dotar de més recursos els programes d’inserció sociolaboral.

Anualment, les entitats socials d’ECAS atenen més de 100.000 persones a Catalunya en programes de formació i inserció, una demostració de l’expertesa i la flexibilitat necessàries per donar una resposta ajustada a la diversitat de la població a Catalunya.

Convocatòria per a sol·licitar els Actius de l’Acord

Convocatòria per a sol·licitar els Actius de l’Acord

Sol·liciteu el distintiu Actius de l’Acord i doneu visibilitat al vostre compromís social

Ja està oberta la convocatòria per a sol·licitar el distintiu Actius de l’Acord, una iniciativa de la Xarxa per una Ciutadania Activa i Compromesa (XCAC) en el marc de l’Acord Ciutadà per una Barcelona Inclusiva. El distintiu reconeix i visibilitza les entitats, organitzacions i projectes que promouen el compromís social de la ciutadania i la transformació comunitària.

Què són els Actius de l’Acord?

Els Actius de l’Acord són una eina per a posar en valor aquelles iniciatives que fomenten una ciutadania més activa, inclusiva i compromesa amb la ciutat. Des del 2019, aquest distintiu s’atorga a entitats adherides a l’Acord Ciutadà que destaquen per accions com:

  • Promoció del voluntariat.
  • Impuls de projectes de suport mutu i cures.
  • Participació en moviments socials o xarxes comunitàries.
  • Dinamització d’accions de bon veïnatge o caràcter cívic.

El distintiu permet visibilitzar les bones pràctiques d’entitats que treballen des de l’arrel comunitària per generar canvi i cohesió social a Barcelona. També suposa un reconeixement institucional i facilita l’intercanvi i la incidència col·lectiva.

La Fundació Els Tres Turons, activa des de la primera convocatòria

La Fundació Els Tres Turons va ser reconeguda amb aquest distintiu en la primera convocatòria del 2019, per la tasca d’impulsar la salut mental comunitària i la inclusió social a través de projectes arrelats al territori i desenvolupats en xarxa. En l’acte de lliurament, Lluís Pérez va posar en relleu el valor de les aliances i de la feina conjunta amb el teixit associatiu de l’entorn.

Aquest reconeixement reafirma la implicació de l’entitat dins l’Acord Ciutadà i la participació activa en les diferents xarxes d’acció.

Com sol·licitar el distintiu

Si formeu part d’una entitat adherida a l’Acord Ciutadà i promoveu el compromís social de la ciutadania, pots presentar candidatura fins al 12 d’octubre.

Podeu descarregar-vos el tríptic informatiu aquí.

Per a més informació o per iniciar la sol·licitud podeu escriure a acordciutada@bcn.cat.

Participació a la Festa Major del Carmel

Participació a la Festa Major del Carmel

La Fundació dona el tret de sortida a la Festa Major del Carmel 2025 amb el pregó i participa a diverses activitats del programa

La Fundació Els Tres Turons ha tingut l’honor de donar el tret de sortida a la Festa Major del Carmel 2025 amb la lectura del pregó, que va tenir lloc divendres 4 de juliol, des de l’escenari de la Rambla del Carmel – Llobregós. L’acte es va celebrar coincidint amb el 40è aniversari de l’entitat, i es va fer sota el lema: “Promoure la salut mental és construir vincles al barri”. El pregó va anar a càrrec de Marta Blanch, membre del Patronat de la Fundació, i Alexandra Lara, treballadora social de l’a Fundació l’entitat des del principi.

Blanch i Lara van posar en valor la feina comunitària i de proximitat que ha desenvolupat l’entitat al territori al llarg de quatre dècades, tot reivindicant la importància de la salut mental comunitària com a part essencial del benestar col·lectiu.

Presència a la Trobada d’Entitats

La participació de la Fundació a la Festa Major no es va acabar amb el pregó. L’endemà, dissabte 5 de juliol, vam formar part de la Novena Trobada d’Entitats i Equipaments del Carmel, celebrada a la plaça de Pastrana.

L’esdeveniment va ser una autèntica festa comunitària amb tallers, activitats infantils, dansa, art, música i l’emissió en directe de Boca Ràdio, on les entitats del barri van mostrar la seva tasca i el seu compromís amb el Carmel.

Des del nostre estand, la Fundació va compartir:

Va ser una jornada per fer xarxa, generar conversa i acostar-nos a veïns, veïnes i entitats amb qui compartim espai i valors.

Artesania i barri al Mercadet de la Palmera

El diumenge 6 de juliol, vam participar també al Mercadet de la Palmera 2025, organitzat per Carmel a la Vista dins la Festa Major. Celebrat als Jardins Juan Ponce (Parc de la Palmera), va ser un espai per mostrar i vendre artesania local feta al barri del Carmel.

Des del Servei de Rehabilitació Comunitària d’Adults, vam portar una parada amb creacions artesanes elaborades als tallers de l’entitat, compartint espai amb propostes de ceràmica, joieria, il·lustració, roba i altres disciplines.

Una gran oportunitat per posar en valor la creativitat com a eina de rehabilitació i inclusió, i per continuar teixint vincles des del fer col·lectiu.

El Servei Prelaboral organitza una jornada d’avaluació participativa

El Servei Prelaboral organitza una jornada d’avaluació participativa

El Servei Prelaboral de la Fundació Els Tres Turons organitza una jornada d’avaluació participativa que tindrà lloc dijous 10 de juliol de 10 a 13 h a la masia de Can Soler. Es tracta d’un espai obert i col·laboratiu on les persones usuàries del servei Prelaboral en seran les protagonistes.

L’objectiu de la trobada és compartir el camí fet durant aquest curs, escoltar propostes, valorar les accions impulsades i, sobretot, continuar millorant el servei amb les aportacions rebudes.

La jornada inclourà:

  • Una presentació del projecte i les novetats previstes.
  • Un espai per a valorar les activitats acomplertes.
  • La recollida de propostes de millora.
  • Un entorn obert on compartir, informar-se i dir la teva.
  • I per acabar… un pica-pica per continuar la conversa de manera informal!

És també una manera de donar la benvinguda a l’estiu i reforçar els vincles entre participants i equip tècnic en un ambient relaxat i participatiu.

La Fundació farà el pregó de la Festa Major del Carmel 2025

La Fundació farà el pregó de la Festa Major del Carmel 2025

Aquest divendres 4 de juliol a les 21 h, la Fundació Els Tres Turons tindrà l’honor de fer el pregó d’inici de la Festa Major del Carmel 2025, des de l’escenari de la Rambla del Carmel – Llobregós (damunt del pàrquing).

Coincidint amb el 40è aniversari de l’entitat, el pregó tindrà lloc sota el lema: “Promoure la salut mental és construir vincles al barri”.

Aquest acte és una mostra del compromís i la implicació de la Fundació amb la festa i el territori al llarg de quatre dècades d’història. En aquest context, la Fundació ha volgut ser present al programa de la festa major amb una felicitació pròpia.

Trobada d’Entitats del Carmel

A més del pregó, l’entitat també serà present a la Trobada d’Entitats de la Festa Major amb estand propi. Els assistents hi podran descobrir el programa Ocell de Foc Barcelona Nord, materials informatius sobre serveis i projectes de la Fundació i tapes elaborades per les activitats de cuina dels serveis de l’entitat. A més, se celebrarà l’emissió en directe de La Tarantela, el programa de ràdio comunitària del Club Social Pol Positiu.