Els i les joves del SRCJ gaudeixen d’uns dies a la natura
El 5d’agost passat, un grup de 10 joves del Servei de Rehabilitació Comunitària de Joves (SRCJ), acompanyats per dos professionals, van participar en una nova sortida del programa Ventila’t, impulsat per la Diputació de Barcelona i dut a terme pel Servei de Joves de la Fundació Els Tres Turons.
La proposta, que ofereix la possibilitat de passar uns dies fora de l’entorn urbà, es va desenvolupar en una masia situada a Sant Martí de Tous (Anoia). L’objectiu era afavorir la desconnexió de la ciutat, gaudir d’un entorn tranquil i natural, i compartir experiències de convivència i lleure en grup.
Durant l’estada, els i les joves van poder refrescar-se a la piscina i participar en diferents activitats d’oci, com jocs de taula i jocs comunitaris (ping-pong, billar i futbolí). Aquestes dinàmiques no només van servir per passar-ho bé, sinó també per enfortir vincles, potenciar la convivència i fomentar la socialització en un ambient distès i inclusiu.
El programa Ventila’t continua així consolidant-se com un espai clau per al benestar i l’autonomia dels i les joves, alhora que contribueix a donar un temps de respir a les seves famílies i persones cuidadores.
La Fundació vol dedicar aquest any a fer repàs de quatre dècades d’història i agrair al teixit social que ho ha fet possible.
La Fundació Els Tres Turons ha iniciat aquest 2025 la celebració del seu 40è aniversari sota el lema “40 anys construint salut mental comunitària”, una campanya que compta amb la col·laboració de la Diputació de Barcelona i el Departament de Drets Socials de la Generalitat de Catalunya.
Quatre dècades de trajectòria dedicades a promoure la salut mental comunitària, la inclusió social i la lluita contra les discriminacions envers les persones amb diagnòstic en Salut Mental. Amb motiu d’aquesta efemèride, l’entitat ha dissenyat una campanya d’activitats que s’estendrà durant tot l’any i que inclourà actes commemoratius, trobades comunitàries i espais de reflexió per a reconèixer el valor del camí fet i agrair la complicitat de totes les persones i organitzacions que han fet possible aquest recorregut.
Un any per mirar enrere i projectar el futur
La campanya del 40è aniversari vol fer un repàs a la història de la Fundació, tot reconeixent les aportacions de les persones ateses, dels agents del territori, de les entitats veïnals i del sector de la salut mental, així com de les institucions que han col·laborat amb l’entitat durant aquests anys. Serà també una ocasió per a visibilitzar l’evolució del model d’atenció a la salut mental; des del procés de desinstitucionalització psiquiàtrica dels anys 80, passant per l’atenció comunitària centrada en la persona i la promoció dels drets, fins a la idea de la salut mental col·lectiva.
L’acte central de la celebració tindrà lloc dijous, 20 de novembre de 2025, al HUB Social BCN (c. Girona, 34). Serà una cita molt especial que reunirà persones vinculades a l’entitat d’ahir i d’avui i que comptarà amb el testimoni de persones rellevants, reflexions sobre els nous reptes a abordar des de l’atenció a la salut mental de les persones, sorpreses, moments per compartir experiències i agraïments.
Programa provisional de l’acte: “Salut mental comunitària: pensant el futur de guarir en comú”
9:00 Obertura i acreditacions
9:30 Benvinguda i presentació de les jornades
Alfons Santos, director de la Fundació Els Tres Turons.
Lidia Frias, directora dels Serveis Territorials del Departament d’Empresa i Treball a Barcelona de la Generalitat de Catalunya.
Josep Tristany, director del Pla Director Salut Mental i Addiccions del Departament de Salut de la Generalitat de Catalunya.
Anna Vila, directora general de Serveis Socials i Inclusió de la Generalitat de Catalunya.
Marta Villanueva, regidora de Salut, Persones amb Discapacitat i Estratègia contra la Soledat de l’Ajuntament de Barcelona.
Gemma Tarafa, diputada delegada de Salut Pública de la Diputació de Barcelona.
Marisa Rosa, presidenta de la Fundació Els Tres Turons.
10:00 Conferència inaugural: «Clínica del desemparament i ètica de la cura: la salut mental com a creació col·lectiva».
José Leal Rubio, psicòleg clínic, psicoanalista, assessor i supervisor clínic i Institucional en serveis de salut mental a Catalunya i altres comunitats autònomes. Consultor i supervisor en serveis socials, educació i justícia.
Presenta: Judit Bellvehí, cap d’Àrea assistencial de la Fundació Els Tres Turons.
11:15 Pausa cafè
11:45 Taula debat: «La salut mental comunitària, a revisió».
Laura Sicilia, psicòloga clínica, investigadora i activista.
Asun Pié Balaguer, doctora en Pedagogia i diplomada en Educació Social.
Iñaki García Maza, psicòleg, formador i supervisor.
David Clusa, psiquiatre, director de salut mental de Pere Claver Grup.
Modera: Marta Garcia Picón, responsable d’Acció Comunitària de la Fundació Els Tres Turons.
13:00 Taula debat: «Amb qui i com construïm salut mental col·lectiva«.
Roser Batlle, pedagoga, impulsora de l’aprenentatge i servei a l’estat.
Mariona Puigdellívol, llicenciada en Ciències Polítiques i de l’Administració, màster en Acció Solidària Internacional d’Europa i directora general d’ECAS, la Federació d’Entitats Catalanes d’Acció Social.
Beatriz Liebe, directora de teatre i gestora cultural. Cofundadora de l’Altre festival, el festival d’arts escèniques i salut mental.
Marisa Rando, escriptora, sòcia del Club Social Pol Positiu.
Modera: Joan Gubern, responsable de vinculació amb el territori de la Fundació Els Tres Turons.
14:15 Pausa
16:00 Projecció: «Recuperant els orígens per reimaginar el futur«.
Presenta: Alexandra Lara, treballadora social de la Fundació Els Tres Turons.
16:30 Cloenda
Marisa Rosa, presidenta de la Fundació Els Tres Turons.
Aquest programa és provisional i està subjecte a modificacions.
Vols assistir-hi? Inscripció gratuïta a través de l’enllaç següent:
Les inscripcions estan tancades perquè hem arribat al nombre límit d’inscrits. Si desitgeu apuntar-vos a la llista d’espera, escriviu a comunicacio@els3turons.org i ens posarem en contacte amb vosaltres quan s’alliberi una plaça. Gràcies!
Quatre dècades construint salut mental comunitària
La Fundació Els Tres Turons, nascuda al barri del Carmel fa quaranta anys i impulsada per veïns, veïnes i professionals, ha estat una entitat pionera en la promoció de la salut mental comunitària des de la xarxa pública. L’entitat acompanya persones en itineraris de recuperació, fomentant el vincle amb el territori, la inclusió social i la prevenció a partir dels actius de la comunitat.
Gestiona serveis públics orientats a la recuperació, a la inclusió social i laboral, al suport a la vida independent, a l’oci i a la promoció dels drets de ciutadania i l’ètica professional. Al llarg dels anys, ha contribuït a la creació de serveis com el Servei Prelaboral, el Club Social, el Servei de Rehabilitació Comunitària, els Serveis de Suport a la Vida Independent o el Servei de Joves, i ha participat en el disseny d’itineraris d’inserció social, laboral i formativa per a col·lectius amb dificultats.
La Fundació aposta per una pràctica comunitària que combina accions de sensibilització, prevenció i treball en xarxa amb agents del territori per afavorir la inclusió i la cohesió social. Amb una visió integral i transformadora, treballa, des de la perspectiva de drets amb mirada interseccional, amb transparència, responsabilitat, igualtat i participació per a garantir la plena ciutadania de les persones amb trastorns de salut mental.
Un homenatge a la comunitat i al canvi de model
Durant la campanya del 40è aniversari es compartiran testimonis, històries de vida i projectes que han marcat el recorregut de l’entitat. Es vol posar en valor el camí fet: de l’estigmatització i la segregació, a la defensa dels drets i la participació activa des d’una mirada col·lectiva. De l’aïllament dels antics psiquiàtrics a una salut mental arrelada al territori i centrada en les persones, tenint en compte els determinants socials que les acompanyen i fugint d’un model d’atenció biomèdica o assistencialista, reconeixent el que és col·lectiu com un factor protector de la salut mental.
Amb aquesta celebració, la Fundació Els Tres Turons reafirma el seu compromís amb una salut mental comunitària que transformi l’entorn generant benestar col·lectiu, que continuï lluitant contra l’exclusió social i contribueixi a la construcció d’una societat més inclusiva, justa i igualitària.
Aquest mes d’octubre s’iniciarà una nova oferta formativa en competències digitals adreçada a les persones participants del programa SIOAS. L’objectiu és oferir coneixements i habilitats útils per a l’àmbit personal i professional mitjançant sis càpsules independents impartides pel centre Digitech FP Barcelona.
Cada persona pot configurar el seu propi itinerari segons els interessos i necessitats. Les formacions són presencials, amb una durada de 4 hores diàries, i es duran a terme a les instal·lacions de Digitech, al barri de l’Eixample de Barcelona.
Excel intermedi per a l’entorn administratiu i personal (16 hores)
Objectiu general: Adquirir i aplicar coneixements i habilitats d’Excel de nivell intermedi per a l’ús eficient en tasques de gestió, organització i presentació de dades en entorns administratius i personals.
Objectius específics:
Utilitzar fórmules i funcions intermèdies per optimitzar el càlcul i l’anàlisi de dades.
Aplicar formatació condicional per destacar valors rellevants o anomalies.
Configurar validacions de dades per garantir l’entrada correcta d’informació (llistes desplegables, restriccions, etc.).
Organitzar i filtrar grans volums de dades mitjançant filtres avançats i subfiltres personalitzats.
Crear gràfics visuals i dinàmics per representar la informació de forma clara i comprensible.
Dissenyar i utilitzar taules dinàmiques bàsiques per resumir i analitzar dades sense fórmules complexes.
Gestionar múltiples fulls de càlcul i realitzar referències entre cel·les de diferents fulls.
Preparar documents per a la impressió professional o exportació (PDF, formats digitals, etc.).
Power BI: anàlisi i visualització de dades per a entorns professionals (20 hores)
Objectiu general: Aprendre a preparar, transformar, analitzar i visualitzar grans volums de dades amb Power BI i Power Query, construint informes interactius i dashboards per comunicar informació de valor en entorns professionals. En aquest curs, evitem continguts ja coberts al curs 01 com fórmules bàsiques d’Excel, validació de dades, gràfics simples, etc.
Objectius específics:
Dominar Power BI com a eina de BI (intel·ligència de negoci).
Connectar-se a fonts de dades múltiples (Excel, CSV, web).
Transformar, netejar i combinar dades amb Power Query.
Crear relacions entre taules i models de dades.
Dissenyar dashboards professionals amb visualitzacions avançades.
Publicar, compartir i exportar informes de forma eficient.
Canva i disseny visual per a l’àmbit professional i personal (16 hores)
Objectiu general: Dominar l’eina Canva per crear materials visuals atractius i útils en contextos de comunicació, màrqueting, inserció laboral i ús personal.
Objectius específics:
Conèixer els principis bàsics del disseny digital i visual.
Crear documents i recursos visuals per a àmbits diversos: CV, flyers, publicacions, presentacions.
Configurar una identitat visual pròpia o de marca.
Exportar i compartir els dissenys en formats adequats segons canal (paper, xarxes socials, web).
Reutilitzar plantilles per estalviar temps i mantenir coherència visual.
Introducció a la Intel·ligència Artificial i Big Data (20 hores)
Objectiu general: Conèixer els conceptes fonamentals de la Intel·ligència Artificial i el Big Data, identificant les seves aplicacions pràctiques en entorns professionals i adquirint eines bàsiques per comprendre, analitzar i interpretar dades amb eines accessibles.
Objectius específics:
Entendre què és la intel·ligència artificial (IA) i per a què serveix.
Familiaritzar-se amb el concepte de Big Data i les seves aplicacions quotidianes.
Aprendre a fer servir eines i aplicacions pràctiques de IA generativa i de visualització de dades.
Desenvolupar criteri sobre l’ús responsable i ètic d’aquestes tecnologies.
Aplicar coneixements per millorar processos personals o professionals.
TIC per a l’àmbit administratiu amb eines de Google i Microsoft (16 hores)
Objectiu general: Dominar les eines digitals més habituals en entorns administratius utilitzant les plataformes Google Workspace i Microsoft 365, amb especial èmfasi en la col·laboració, l’organització digital i l’automatització bàsica de tasques.
Objectius específics:
Fer un ús professional i organitzat del núvol (Google Drive / OneDrive).
Treballar col·laborativament amb documents i presentacions.
Recollir i gestionar informació amb formularis i càlculs automatitzats.
Integrar les diferents eines digitals per millorar l’eficiència.
Introduir-se a l’automatització amb scripts senzills.
Millorar les habilitats d’organització digital i comunicació escrita.
Ciberseguretat bàsica per a un ús segur de les TIC (16 hores)
Objectiu general: Conèixer els principals riscos de seguretat a l’entorn digital i aplicar bones pràctiques i eines per protegir dades personals i professionals davant ciberamenaces habituals.
Objectius específics:
Identificar els riscos i amenaces més comuns en l’ús d’eines digitals.
Millorar la seguretat dels dispositius i connexions.
Aplicar mesures de protecció en la navegació, correu i gestió de dades.
Reconèixer intents de phishing, malware o enganys digitals.
Gestionar contrasenyes i identitats digitals de manera segura.
Entendre les bases de la seguretat en l’àmbit professional i legal.
Ubicació i centre formatiu
Les formacions es realitzaran al centre Digitech FP Barcelona, situat al carrer Diputació, 37 (Eixample). És un centre autoritzat per la Generalitat i especialitzat en formació professional en informàtica i digitalització.
Dates i inscripcions
Les càpsules començaran l’octubre de 2025. L’horari serà de matins (4 hores diàries) durant 4 o 5 dies, segons la durada de cada formació. Pots inscriure’t a les càpsules que més t’interessin per configurar el teu propi itinerari.
La Fundació Els Tres Turons s’ha adherit al manifest “Gaza no potesperar” que, des de fa unes setmanes, estan impulsant diferents agències humanitàries amb l’objectiu de promoure que governs, institucions internacionals, mitjans de comunicació, organitzacions de la societat civil i entitats de diferents àmbits, es manifestin per a exigir de manera urgent:
Un alto el foc immediat i definitiu.
La protecció efectiva de la població civil, conforme al dret internacional humanitari.
L’obertura total i sostinguda de tots els passos fronterers per a garantir l’entrada massiva d’ajuda humanitària, sense condicions polítiques,
El respecte i restabliment ple del mandat d’UNRWA i de totes les agències humanitàries, sense criminalització ni obstrucció polítiques.
La suspensió dels càstigs col·lectius com a arma de guerra, com l’ús de la fam i el desplaçament forçat.
L’entitat s’ha sumat a aquesta reivindicació —com ja va fer mesos enrere adherint-se al manifest “Pels drets humans i la pau, a Palestina i arreu” impulsat, entre altres cooperatives catalanes, per COOP57—, per a denunciar les conseqüències i l’impacte que la vulneració de drets humans té sobre la nostra realitat col·lectiva i per unir esforços per tal de construir una societat més justa, igualitària, lliure de violències, discriminacions i compromesa amb la pau. Una societat en la qual els drets humans no puguin esdevenir mai una moneda de canvi al servei d’interessos polítics, econòmics i/o militars.
Mitjans generalistes i sectorials es fan ressò de la campanya pel treball digne impulsada per la Comissió d’Inserció Sociolaboral d’ECAS
Els mitjans de comunicació han difós les reivindicacions de les entitats socials, arran de la campanya de sensibilització i incidència que du per lema ‘La protecció de la salut és un dret, el treball digne també!’, per a reivindicar la feina digna i el reconeixement del rol imprescindible de les entitats socials en les polítiques actives d’ocupació.
Amb aquesta campanya, les 67 entitats socials que conformen la Comissió d’Inserció Sociolaboral d’ECAS han respost a la supressió de programes d’ocupació com Singulars, que donava suport a més de 3.500 joves cada any, a i la reducció global del pressupost de la Generalitat destinat a les polítiques actives d’ocupació.
A Catalunya, tot i tenir la taxa d’atur més baixa des del 2008, el 16,2% de les persones que treballen viuen en situació de pobresa.
En un context com aquest, és imprescindible reconèixer i reforçar el rol de les entitats socials en l’acompanyament de col·lectius en situacions especialment complexes en matèria d’inserció sociolaboral. Per això demanen un canvi en el model de concertació i tenir un rol de complementarietat amb l’administració en les polítiques actives d’ocupació.
L’Agència Catalana de Notícies es va fer ressò l’acte de presentació de la campanya i altres mitjans sectorials com Social.cat o El Diari de la Discapacitat han fet d’altaveu de les nostres demandes a través d’articles d’opinió i notes de premsa. Amb l’article d’opinió signat per Mariona Puigdellívol, directora general d’ECAS, que s’enviarà a mitjans generalistes, es donarà per finalitzada la campanya ‘La protecció de la salut és un dret, el treball digne també!’.