El relloguer d’habitacions: una solució precària convertida en realitat permanent

El relloguer d’habitacions: una solució precària convertida en realitat permanent

L’Observatori de l’Habitatge Digne de l’Institut d’Innovació Social d’Esade i l’Observatori de la Realitat Social de Càritas Diocesana de Barcelona, amb la participació de l’Observatori de la Realitat Social de Càritas Catalunya, han publicat l’informe «Exclusió compartida. Viure en una habitació en un context d’exclusió residencial i social«, que aborda una problemàtica creixent a Catalunya: el subarrendament d’habitacions sense contracte en condicions precàries. Aquest fenomen, que afecta principalment persones en situació de vulnerabilitat com famílies monoparentals, joves i migrants, posa de manifest la insuficiència del sistema d’habitatge i l’exclusió social estructural.

Per a moltes persones, aquesta modalitat d’habitatge, inicialment considerada una solució temporal, s’ha convertit en una realitat permanent marcada per la inseguretat, la inestabilitat i les restriccions en l’accés a serveis essencials com la sanitat, l’educació i els serveis socials. L’informe exposa com les dinàmiques de convivència forçada, la manca de privacitat i l’impacte en la salut mental afecten greument les persones, especialment els infants i adolescents que viuen en aquestes condicions.

Més de 50.000 persones a Catalunya viuen en habitacions rellogades en condicions precàries

Segons l’estudi, més de 50.000 persones a Catalunya es troben en aquesta situació, sovint en condicions precàries i sense cap seguretat jurídica. Aquest fenomen s’ha convertit en una realitat estructural, especialment per a dones, famílies monoparentals i persones en situació administrativa irregular.

Les dades de l’informe són contundents:

  • El 70% de les llars ateses per Càritas no poden afrontar les despeses de l’habitatge.
  • El 16% de la població en lloguer destina més del 60% dels ingressos al pagament del lloguer.
  • El parc d’habitatge social a l’estat espanyol només representa un 2,5% del total, lluny de la mitjana europea del 8%.
  • Més del 37% de la població en situació de pobresa a Catalunya pateix sobrecàrrega per les despeses d’habitatge.
  • El 40% de les persones reconeixen haver patit ansietat per la situació de l’habitatge; el 30% solitud i el 23% depressió.

Aquest informe busca visibilitzar i sensibilitzar sobre una realitat urgent, proposant accions concretes per abordar una crisi habitacional que afecta la dignitat i el benestar de milers de persones. L’informe també denuncia que el relloguer implica una vulneració greu de drets fonamentals com la seguretat residencial i l’accés als serveis públics bàsics.

A través d’entrevistes en profunditat i grups de discussió, la publicació no només dona veu a aquelles persones que afronten aquesta situació, sinó que també identifica propostes de canvi. Entre les solucions plantejades, destaquen l’ampliació del parc públic d’habitatge, la regulació del mercat de lloguer i l’enfortiment de polítiques que garanteixin drets bàsics, com l’empadronament.

Davant d’aquesta realitat, Càritas reclama mesures urgents per part de les administracions públiques per garantir el dret a un habitatge digne i revertir aquesta situació d’exclusió residencial.

Trobada Treballem+B per a fomentar la inclusió laboral

Trobada Treballem+B per a fomentar la inclusió laboral

Barcelona es prepara per acollir una nova trobada del programa Treballem+B, una iniciativa impulsada per Barcelona+B amb l’objectiu de connectar empreses locals i promoure la col·laboració per una ciutat més inclusiva i sostenible.

Durant la jornada, les empreses participants podran conèixer bones pràctiques, compartir experiències i sumar-se al Manifest per la inclusió laboral ja signat per més de 110 organitzacions compromeses amb aquest objectiu.

La trobada servirà per a impulsar la col·laboració entre empreses i entitats per a una millora contínua en l’àmbit de la inclusió laboral i gestió del talent.

  • Data: 25 de febrer de 2025
  • Hora: 9:30 a 13:00
  • Lloc: EADA Business School (C/ d’Aragó, 204, Barcelona)
  • Preu: gratuït amb reserva prèvia aquí

Sobre Treballem+B

Treballem+B forma part de Barcelona+B, una iniciativa que busca mobilitzar empreses, universitats, institucions públiques i ciutadans per construir una ciutat més pròspera, sostenible i inclusiva. El projecte és possible gràcies a una col·laboració única entre B Lab Spain, EADA Business School, Ferrer i Barcelona Activa.

Cloenda de la 1a edició del programa Ocell de Foc

Cloenda de la 1a edició del programa Ocell de Foc

El 20 de desembre de 2024 va concloure la primera edició del programa Ocell de Foc Barcelona Nord, una iniciativa promoguda pel Departament d’Empresa i Treball i Economia Social. Aquest projecte ha estat impulsat a la zona de Barcelona Nord (districte d’Horta-Guinardó i districte de Sarrià-Sant Gervasi) per quatre entitats compromeses amb el benestar juvenil: Fundació Adsis, Salesians Sant Jordi, Fundació CHM Salut Mental i Fundació Els Tres Turons.

Durant aquests dos anys de programa, s’ha donat suport a més de 2.000 joves d’entre 16 i 30 anys. Entre ells, uns 300 joves amb malestar emocional han rebut assessorament individualitzat per enfortir l’autonomia, facilitant-ne la inserció laboral o la continuïtat en els estudis. A més, s’han realitzat més de 100 accions en centres educatius, juvenils, esportius i culturals per a treballar la prevenció i la lluita contra l’estigma en salut mental, sempre des d’una perspectiva integradora i comunitària.

Les activitats no només han estat dirigides al jovent, sinó també a professionals que treballen amb joves i a la ciutadania en general, conscients que la salut mental és una responsabilitat col·lectiva.

Des d’Ocell de Foc Barcelona Nord, volem expressar el nostre agraïment a tots els serveis del territori, els equips professionals i les persones joves que han participat i confiat en aquest projecte. Esperem tornar aviat amb una nova edició per a continuar donant suport i impulsant el futur del jovent.

VERITAS fa una donació especial a la Fundació

VERITAS fa una donació especial a la Fundació

Agraïm al VERITAS del Carrer Mandrí la donació deb Nadal

Dimarts 7 de gener de 2025, la Fundació Els Tres Turons va rebre una donació molt especial del supermercat VERITAS del Carrer Mandri, 15, de Barcelona, en el marc de la campanya solidària “Somos Reyes Magos”. Aquesta iniciativa té com a objectiu repartir lots d’aliments ecològics i sostenibles a entitats sense ànim de lucre per a donar suport als col·lectius més vulnerables durant les festes de Nadal.

La botiga VERITAS ja col·labora setmanalment amb la Fundació aportant aliments per a l’activitat de cuina del Servei d’Inserció Laboral. Aquest cop, han volgut anar més enllà i ens han regalat un sac ple de productes de la botiga coincidint amb les festes nadalenques, tal com ja van fer l’any passat.

Des de la Fundació Els Tres Turons volem expressar el nostre agraïment per aquest gest solidari. Accions com aquesta no només ens permeten continuar amb les nostres activitats, sinó que també ens recorden el valor de la col·laboració i el compromís comunitari.