Dimarts 6 de maig la Plaça Eivissa d’Horta es va omplir de veus, mirades i experiències compartides a la 1a Jornada Parlem Obertament sobre Salut Mental a Horta, una trobada que va servir per a reflexionar sobre la salut mental a través de l’art i la comunitat.
Amb el lema “Teixint salut mental a través de l’art«, l’acte va reunir entitats del barri com el Casal de la Gent Gran d’Horta, el CAP d’Horta, la Xarxa de Dones Cosidores, AFAMMCA-ACFAMMES i la Fundació Els Tres Turons, que van teixir conjuntament un espai segur per a parlar obertament de benestar emocional i creativitat.
Des de la Fundació Els Tres Turons, Andrea Acosta, tallerista del laboratori de creació del Club Social Pol Positiu, i David Saiz, actor i participant del laboratori, van presentar l’experiència de la companyia de teatre Teatro de Pacotilla. Acosta i Saiz van compartir com la creació escènica col·lectiva esdevé una eina de transformació i recuperació personal, tot fomentant la creativitat, la cooperació i l’expressió lliure. També hi va ser present Marisa Rosa, presidenta de la Fundació.
La jornada va posar de manifest la importància de construir espais col·lectius on la tendresa, la relació i el suport mutu siguin eixos fonamentals per a la cura de la salut mental.
La cloenda de l’acte va anar a càrrec de Juliet Kent, campiona del Poetry Slam Barcelona 2024, que va tancar la jornada amb poesia, posant la cirereta a una tarda de reconeixement mutu entre entitats i veïnat.
Aquest esdeveniment ha estat possible gràcies a l’organització de l’associació Cuida la Vida, que ha impulsat aquesta primera trobada, fent evident que als nostres barris és possible una altra manera de relacionar-se i cuidar-se.
El 23 d’abril passat va començar la segona de les formacions tècniques del Programa Singulars 2025, orientada a les activitats bàsiques de logística de magatzem. Aquesta formació, que s’estendrà fins a mitjans de juny, oferirà a les persones participants l’oportunitat d’adquirir coneixements clau en gestió i organització de magatzems, així com habilitats pràctiques en la conducció de carretons elevadors. En total, s’impartiran 125 hores de formació en logística, complementades per 20 hores de pràctica amb carretons.
Aquesta formació forma part dels itineraris formatius que ofereix el Programa Singulars 2025, una iniciativa impulsada per la Fundació Els Tres Turons, la Fundació CHM Les Corts i Sinergia, amb el suport del Servei Públic d’Ocupació de Catalunya (SOC) i el Servei Públic d’Ocupació Estatal (SEPE). L’objectiu del programa és augmentar l’ocupabilitat de joves d’entre 16 i 29 anys mitjançant formació professionalitzadora, orientació laboral i suport personalitzat.
Paral·lelament, des del mes de març, ja està en marxa la formació d’atenció al client, un itinerari de 100 hores dedicat a l’adquisició d’estratègies de servei i qualitat, amb una clara orientació cap al sector comercial i de serveis.
Les dues formacions es complementen amb tutories i acompanyament constant per part de professionals de la inserció laboral de les tres entitats participants. A més, s’hi inclouen activitats transversals com un mòdul de sensibilització en igualtat i salut laboral, així com accions socials i d’aprenentatge servei vinculades al territori.
Dimarts 29 d’abril es va celebrar l’acte de cloenda de l’edició 2024-2025 del Servei Integral d’Orientació, Suport i Acompanyament Laboral (SIOAS). Aquest projecte, orientat a facilitar la inserció laboral a l’empresa ordinària de persones amb diagnòstic de salut mental, ha comptat amb la participació de 36 persones al llarg de l’any.
Durant l’acte, es va fer repàs de les actuacions i activitats desenvolupades durant el programa i es van recollir propostes de millora i valoracions per part de les persones participants, que han destacat per la seva implicació i participació activa.
Com a part de la cloenda, es va convidar els i les participants a resumir la seva experiència amb una sola paraula. El terme més repetit va ser “acompanyament”, una expressió que reflecteix l’essència i l’impacte del programa en el procés de creixement personal i professional.
La Fundació agraeix la confiança i l’esforç de totes les persones que han format part del programa i reitera el compromís amb l’orientació i el suport a la inserció laboral. Les inscripcions a l’edició 2025-2026 del programa s’obriran pròximament.
El pròxim dijous 15 de maig a les 17.30 h, la Fundació Els Tres Turons presentarà públicament la segona anyada de l’oli d’oliva verge extra de Can Soler en un acte al Centre Cívic Casa Groga, coincidint amb l’exposició que acull el mateix equipament sobre aquest projecte social i comunitari. Aquest acte donarà el tret de sortida a la campanya de celebració del 40è aniversari de l’entitat, que celebrarà l’efemèride amb un seguit d’esdeveniments que s’allargaran durant tot l’any.
Durant l’acte es donaran a conèixer les llaunes de la nova producció -que ja es van poder veure a la parada de Sant Jordi-, elaborades amb les olives collides a la Masia de Can Soler l’octubre passat, i es presentaran els detalls d’un projecte que ha fet possible la recuperació de la varietat d’olivera becaruda i la dinamització d’un entorn natural a partir del treball comunitari i la inclusió social. L’acte comptarà amb la presència d’autoritats i dels responsables de la Fundació.
Assistència gratuïta (si voleu assegurar-vos plaça registreu-vos a través d’aquest enllaç)
T’hi esperem! I si encara no ho has fet, aprofita l’ocasió per visitar l’exposició “El primer oli d’oliva verge extra fet a Barcelona”, oberta fins al 16 de maig al mateix espai. Una mostra que explica el projecte en profunditat i posa en relleu l’impacte ambiental, social i comunitari de Can Soler.
Seguiu l’acte en directe
L’acte de dijous 15 de maig serà retransmès en directe per YouTube i Instagram. No us ho perdeu!
L’edició comptarà amb la participació de la Fundació i estarà dedicada al paper transformador de l’art
Dimarts 6 de maig, la Plaça Eivissa es convertirà en un espai de trobada i reflexió amb motiu de la primera edició de la jornada “Parlem obertament sobre salut mental a Horta i Guinardó: teixint salut mental a través de l’art”. Aquesta iniciativa, impulsada per l’associació Cuida la Vida i diverses entitats del districte, vol fer valdre la importància de la salut mental comunitària i el paper transformador de l’art en els processos de recuperació.
La Fundació Els Tres Turons hi participarà activament amb la intervenció de Marisa Rosa, presidenta de la Fundació, i Andrea Acosta, tallerista del laboratori de creació i membre de la companyiaTeatro de Pacotilla. Ambdues formaran part de la sessió “Art, creativitat i processos de recuperació en salut mental: l’experiència en processos de creació escènica col·lectiva”, on compartiran les experiències artístiques impulsades des del Club Social Pol Positiu, com la companyia Teatro de Pacotilla, que promou la inclusió i la participació social a través del teatre.
El programa de la jornada inclou diverses activitats i espais per a la reflexió i la connexió comunitària, com la creació artística col·lectiva, xerrades sobre salut i benestar al barri d’Horta, i altres activitats centrades en l’art com a procés de recuperació.
Aquesta cita vol ser un punt de trobada per a conèixer els projectes i serveis que treballen per la salut mental al barri i per a reflexionar sobre la necessitat de teixir vincles interpersonals i comunitaris a través de l’art. La Fundació Els Tres Turons hi serà com a entitat que treballa per a la promoció de la salut mental comunitària, la inclusió i la transformació social des de la participació i el treball en xarxa.