Collita d’olives a la Masia de Can Soler

Collita d’olives a la Masia de Can Soler

Èxit de la segona temporada amb 260 kg recollits

La Fundació Els Tres Turons ha donat el tret de sortida a la collita d’olives a la Masia de Can Soler aquest mes d’octubre, aconseguint extreure fins a 260 kg d’olives. Aquesta xifra suposa un èxit que ha superat amb escreix les previsions inicials, que calculaven uns 100 kg.

Aquesta és la segona temporada de collita i elaboració d’oli a Can Soler, després de la primera experiència el 2022, amb una producció de 60 kg d’olives de la varietat becaruda o botoruda, una espècie autòctona que el projecte de la Masia de Can Soler ha recuperat amb èxit.

L’oliva becaruda, originària del Vallès Occidental, el Baix Llobregat i l’Alt Penedès, és definida per l’Institut de Recerca i Tecnologia Agroalimentària (IRTA) com una varietat “vigorosa, de port obert, que produeix un oli afruitat i clarament dolç”.

Durant els tres dies de collita s’han utilitzat tècniques tradicionals de recol·lecció com les pintes i les borrasses (malles verdes) per recollir l’oliva caiguda, a més de la collita manual directa de l’arbre, fet que ha fet la feina més laboriosa i artesanal.

Un projecte d’acció comunitària amb participació activa de joves i adults

La collita d’enguany ha comptat amb la implicació de persones usuàries dels tres serveis de la Fundació Els, incloent-hi el Servei d’Inserció Laboral (SIL) i el Servei de Rehabilitació Comunitària per a Joves i Adults. Alhora, hi han participat alumnes del segon curs de l’Escola Font d’en Fargas, de l’Escola d’Aprenents de Sant Genís dels Agudells i tres joves del programa Ocell de Foc. A aquesta col·laboració també s’hi han sumat els membres del Club Social Pol Positiu i persones treballadores de la mateixa Fundació.

Les olives collides han estat traslladades a Collbaix Celler el Molí, situat dins del Geoparc Mundial UNESCO de la Catalunya Central, per tal de ser moltes i convertir-les en oli. Aquesta finca, pionera en la producció d’oli ecològic sota els estàndards del Consell Català de la Producció Agrària Ecològica (CCPAE), representa un espai compromès amb la sostenibilitat i la qualitat del producte.

El primer oli d’oliva verge extra de Barcelona

La Fundació Els Tres Turons va presentar oficialment el projecte de l’oli de Can Soler el 14 de desembre de l’any passat, suscitantt un notable interès i ressò mediàtic al llarg de tot l’any.

Es tracta del primer oli d’oliva verge extra produït en un entorn natural únic a la ciutat de Barcelona, a la Masia de Can Soler, situada a la falda del Parc Natural de la Serra de Collserola i gestionada per la Fundació des de l’any 2020. El projecte té per objectiu convertir l’entorn en un referent de l’agroecologia urbana i la inclusió social.

L’oli de Can Soler no es destina a la venda, sinó a difondre el projecte de la Fundació i la seva tasca de sensibilització sobre biodiversitat, agroecologia i sostenibilitat alimentària. La producció obtinguda simbolitza una aposta per l’educació en valors ambientals i per la promoció d’un estil de vida responsable, a través d’un espai que ha estat regenerat gràcies a la participació activa de la ciutadania i el suport d’entitats locals.


Inscripcions obertes al DMSM 2024

Inscripcions obertes al DMSM 2024

Obrim inscripcions a la jornada del 14 de novembre

La Fundació Els Tres Turons ha obert les inscripcions per a la jornada anual del Dia Mundial de la Salut Mental, que tindrà lloc el 14 de novembre de 2024 a les 17.30 h al Casal de Barri La Barraca del Carmel (c/ Llobregós, 107, Barcelona). L’esdeveniment, que se celebra sota el lema “Salut mental i malestars avui: de l’abordatge individual a les solucions col·lectives”, es podrà seguir tant presencialment (inscripcions aquí) com en directe a través de YouTube.

L’acte reunirà experts i testimonis en primera persona per a fomentar el debat sobre els desafiaments actuals en salut mental, amb èmfasi en la recuperació, els drets i la participació comunitària. La jornada comptarà amb la participació de professionals de diverses disciplines en una taula rodona que inclourà Iñaki García Maza, Mercedes Serrano i Edgard Vinyals, tots ells amb una destacada trajectòria en l’àmbit de la salut mental.

Amb la participació de:

  • Iñaki García Maza: llicenciat en Psicologia i Màster en Salut Mental i Tècniques de Psicoteràpia. Psicoterapeuta humanista gestalt que ha anat integrant una perspectiva més relacional i sistèmica a la manera d’entendre la salut mental. Psicoterapeuta a ERAIN, supervisor d’equips de treball de diferents institucions i formador en diferents àmbits.
  • Mercedes Serrano-Miguel: treballadora social i doctora en Antropologia Mèdica. Professora del Grau de Treball Social (UB) i del Màster en Salut Mental Col·lectiva de la Universitat Rovira i Virgili (URV). Investigadora al Medical Anthropology Research Center (MARC).
  • Edgar Vinyals Rojas: activista defensor dels drets humans a l’àmbit de la psiquiatria. Ha estat president de la Federació Veus, d’Obertament i representant de les persones amb diagnòstic de trastorn mental a l’Ajuntament de Barcelona des de la Vocalia al Consell Rector de l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat de l’Àrea de Drets Socials. Docent al Màster de Salut Mental Comunitària de la UB. 

Aquesta jornada s’erigeix com una oportunitat única per a explorar i compartir visions sobre la salut mental en l’àmbit col·lectiu i comunitari. No us ho perdeu!

https://youtu.be/7XnpF_1mqVw?si=ZAVoOWIzjpmvovBn
Saló de l’Ocupació 2024 amb BCN Salut Mental

Saló de l’Ocupació 2024 amb BCN Salut Mental

La Fundació Els Tres Turons ha estat present els dies 23 i 24 d’octubre al Saló de l’Ocupació, al Recinte de Montjuïc, Barcelona. Hem participat en l’estand de BCN Salut Mental, una aliança estratègica que uneix diferents entitats proveïdores de serveis públics en salut mental a Barcelona per oferir una atenció més integrada i efectiva a les persones amb necessitats de suport psicosocial.

Durant el saló, vam presentar el Servei d’Inserció Laboral (SIL) Barcelona, un servei especialitzat que treballa per a facilitar l’accés al mercat de treball ordinari a persones amb condicionants de salut mental. Aquest servei acompanya les persones en el seu procés de recuperació laboral, contribuint així a la seva autonomia i desenvolupament personal.

Els assistents al nostre estand van poder conèixer programes com el Singulars, el Qualifica’t i el SIOAS, tots orientats a millorar l’ocupabilitat i la inclusió laboral de persones amb necessitats específiques.

Amb la nostra presència al Saló, reafirmem el nostre compromís per continuar impulsant projectes que promoguin una inserció laboral justa i sostenible, acompanyant cada persona en el seu procés cap a un futur laboral més inclusiu.

XI Jornades Tècniques de Red ISEM

XI Jornades Tècniques de Red ISEM

L’èxit de treballar de forma col·laborativa

La Fundació Els Tres Turons va participar a les XI Jornades Tècniques de Xarxa ISEM, que es van celebrar del 22 al 24 d’octubre a València. Aquest esdeveniment, que coincideix amb el 20è aniversari de la Fundació SASM, va reunir experts i professionals del sector per a debatre sobre la rehabilitació psicosocial a l’estat espanyol.

Les presentacions van incloure temes clau com la qualitat dels serveis de salut mental, models innovadors d’atenció i la transformació digital en entorns residencials. La participació activa de persones amb experiència directa en trastorns mentals va enriquir les discussions i va reflectir un canvi de paradigma en l’enfocament cap a la salut mental. A més, es van fer tallers i taules rodones que van fomentar l’intercanvi de coneixements i bones pràctiques entre les 21 entitats participants.

La jornada va cloure amb un acte de cloenda que va reafirmar el compromís col·lectiu per millorar l’atenció a persones amb problemes de salut mental.

Dia 22 – Visita al CREAP

El dia 22 va començar amb les activitats de les XI Jornades Tècniques de València, visitant el CREAP. Juan Lázaro, director del CREAP, va compartir la història del centre i la gestió del coneixement que fan. Des del centre s’investiga, es fan guies de bones pràctiques, tenen un servei de consulta i fan jornades i esdeveniments de difusió, a més de ser molt actius a les xarxes socials.

La pluja va fer que s’ajornés al 24 la visita al Centre del Carme CC i al centre històric de la ciutat.

Dia 23 – Les Jornades Tècniques

Les XI Jornades Tècniques de Xarxa ISEM van arrencar el matí del 23 amb Silvia García Esteban com a moderadora a l’edifici Veles e Vents de València. Autoritats com Bárbara Congost, Pablo Sánchez, Julián Sáez i Vicente González van donar la benvinguda als assistents. En la seva intervenció van destacar que les jornades tècniques són vitals perquè s’avança a la feina per a les persones amb reptes de salut mental.

De 10 h a 11 h va ser el torn de la ponència d’Andrés López Pardo, psiquiatre i responsable de comunicació i lluita antiestigma de FAISEM, sobre el “Passat, present i futur de la RPS a Espanya”, que va aportar un enfocament essencial per a entendre la rehabilitació psicosocial.

López va destacar que la rehabilitació psicosocial és una crida a què hem de respondre tots: joves, experts i polítics. Va més enllà de pal·liar símptomes; és transformar vides amb rigor científic. El context importa, i la confiança dels professionals és clau per a la recuperació.

Després va començar la taula de debat sobre nous models d’atenció psicosocial amb María Lomascolo i Adolfo Cangas. Van parlar sobre el compromís antiestigma i la innovació en la intervenció per a persones amb TMG.

Maria Lomascolo, acompanyant terapèutica i peer to peer, va explicar que Obertament lidera la lluita antiestigma en salut mental, abordant problemàtiques en diversos àmbits amb programes d’activisme. Els seus models datenció, basats en evidència científica, avaluen i distingeixen entitats compromeses.

El Dr. Adolfo Cangas Díaz, Catedràtic de la Universitat d’Almeria, va presentar els avenços en l’atenció psicosocial a la pponència “Innovació social en la intervenció de persones amb TMG: projecte SM escolta Almeria”. Hi va destacar l’augment de problemes de salut mental en joves i la necessitat de prevenció. Amb el projecte han atès 50 persones a 200 reunions. “Quan ajudes et pots equivocar; quan acompanyes, no”, va afirmar Cangas.

La segona part de les XI Jornades Tècniques de Xarxa ISEM a València van continuar amb les presentacions:

“RED ISEM AVUI: Qualitat en serveis, formació professional i drets humans en salut mental. Compromesos amb l’excel·lència i el respecte”. La coordinadora de l’entitat, Sara Marcos, va destacar la importància de la qualitat a les entitats de salut mental. Va presentar el projecte #ISEMconQ sobre mesurament d’indicadors de qualitat, va anunciar un curs formatiu sobre gestió de qualitat per dins i fora de l’organització, dins del #DISEMinar, i la col·laboració d’un protocol de formació en drets humans per a professionals.

Va continuar Claudio Alamán, presentant el seu innovador “Model SASM d’atenció a persones amb TMG”. Des del 2021, han implementat programes com rehabilitació individual, acompanyament preventiu i intervenció en crisi, sempre prioritzant les necessitats dels usuaris.

Després, Jesús Rienda va explicar com va ser l’experiència de transformació digital en entorns residencials per a persones amb TMG, a través de projectes com #DIGISEM, i d’una aplicació per a gestionar activitats i, amb la col·laboració de Patricia Pons, en un projecte que utilitza Realitat Mixta per a millorar l’atenció i garantir accés igualitari a tractaments de qualitat.

Finalment es va presentar la iniciativa #GAMISEM, el I Torneig Nacional de Videojocs amb Ulleres de Realitat Virtual, acompanyada d’una campanya de captació de fons.

Les jornades van continuar amb la taula rodona “En primera persona”, on Silvia García va parlar sobre “Acompanyar la psicosi”, José Arcadio Marín va compartir la seva experiència en primera persona en entorns residencials, i Antonio J. Serrano va representar «Amb Experiència Pròpia».

Antonio J. Serrano, com a coordinador de la iniciativa, va explicar que la seva entitat és autogestionada i integrada per persones que han tingut un problema de salut mental o malestar emocional. No hi ha distinció entre professionals i persones usuàries. A més, va compartir que fan tallers de sensibilització des de l’ESO fins a Batxillerat, així com xerrades específiques per a alguns graus, com a auxiliars de medicina, psicologia, medicina, etc.

En aquesta taula, Silvia García, acompanyant terapèutica i peer to peer, va assenyalar que el diagnòstic així com altres conceptes com “l’adherència al tractament” o la “consciència de malaltia” són claus per aturar la injustícia epistèmica. Silvia va afegir que l’autoestigma és una conseqüència de l’estigma que hi posa la societat. Però no és autoestigma, és estigma social.

José Arcadio, expert per experiència, va exposar la seva situació abans, durant i després d’una crisi. Com se sentia, quins recursos va utilitzar, i a qui agraeix el suport i l’acompanyament (amics, professionals, col·lectiu…), i va subratllar que “si hi ha experts per experiència en aquestes jornades, és perquè hi ha hagut un canvi de paradigma”. I també va afegir que “el canvi en salut mental vindrà quan s’hi incorpori el nostre coneixement”.

Finalment, les XI Jornades Tècniques de RED ISEM a València van concloure amb Luis Pelegrín, president de la FEARP, que també té entre els seus objectius generar i compartir coneixement, i Silvia Maraver, gerent de FAISEM, que va destacar la importància de lexperiència en primera persona en l’àmbit professional. Tots dos van coincidir que les iniciatives donaran més possibilitats a les persones usuàries que s’atenen si se segueix treballant de manera col·laborativa.

Dia 24 – Visita als recursos de la Fundació SASM i Assemblea General d’ISEM i ADECEM.

Després de poder visitar el Centre Cultural del Carme i el centre de València, el dia 24 els assistents es van dividir en dos grups. Les persones que van assistir a l’Assemblea General d’ISEM i ADECEM i els que van visitar els recursos de la Fundació SASM. Per finalitzar el dia, es va celebrar una experiència gastronòmica a l’Albufera, incloent-hi tast de vins i passeig amb barca.

Conclusions

El paper de les persones amb experiència pròpia a l’àmbit de la salut mental és fonamental per diverses raons:

  • Perspectiva única: aporten una visió àmplia i realista d’un repte de salut mental, cosa que enriqueix enormement la comprensió dels professionals i el públic general.
  • Reducció de l’estigma: perquè ajuden a desmitificar els reptes de salut mental i combatre els prejudicis socials.
  • Apoderament: la participació activa en esdeveniments com les XI Jornades Tècniques de Xarxa ISEM demostra que les persones amb trastorns mentals poden ser agents de canvi i experts en la recuperació.
  • Millora dels serveis: les experiències i opinions són crucials per a desenvolupar i millorar els models d’atenció i els serveis de salut mental.
  • Suport entre iguals: poden oferir un suport únic a altres persones que estan passant per situacions semblants, basat en la comprensió mútua i lexperiència compartida.
  • Innovació: aporten idees i solucions innovadores basades en les pròpies experiències que poden no ser evidents per als professionals.
  • Humanització de l’atenció: la participació ajuda a recordar que darrere de cada diagnòstic hi ha una persona amb una història única, promovent un enfocament més humà i centrat en la persona.
  • Esperança i recuperació: en compartir les històries de recuperació, ofereixen esperança a altres que estan lluitant amb problemes de salut mental, facilitant-ne així la recuperació.
  • En el context de les XI Jornades Tècniques de Red ISEM, la inclusió de persones amb experiència pròpia com a ponents i moderadors (com Silvia García Esteban i José Arcadio Marín) reflecteix aquest canvi de paradigma cap a un enfocament més inclusiu i participatiu en la salut mental. Això subratlla la importància de considerar les persones amb experiència en trastorns mentals no només com a receptors d’atenció, sinó com a experts valuosos les veus dels quals són essencials per a l’avenç en el camp de la salut mental.

En resum, les jornades no només van destacar pel contingut científic i social, sinó també pel component humà, cosa que les converteix en un esdeveniment significatiu per a l’avenç en salut mental a l’estat espanyol.

Mesures judicials per a reforçar drets

Mesures judicials per a reforçar drets

El grup d’atenció a les famílies de la Fundació va organitzar dimarts 22 d’octubre un acte orientat a facilitar la comprensió de la legislació vigent de reforç de l’exercici de la capacitat jurídica de les persones ateses. Sota el títol «Mesures judicials«, Cristina Pujadas, de la Fundació Malalts Mentals de Catalunya, va exposar davant d’una quarantena de persones aplegades a la Biblioteca de Vilapicina i la Torre Llobeta, les opcions derivades de l’aprovació de la llei 8/2021 i  l’aprovació, al Parlament de Catalunya, del Decret llei 19/2021, que van suposar un gir en el respecte de la capacitat jurídica de les persones ateses dins l’àmbit de la salut mental.

Pujadas va exposar les vies legals que el decret habilita per tal de respectar l’exercici de la capacitat jurídica de les persones amb discapacitat i que acosta la legislació vigent a l’esperit de la Convenció Internacional sobre Drets de les Persones amb Discapacitat, aprovada a Nova York el 13 de desembre de 2006 i ratificada per l’estat espanyol el 2008.

Després d’una exposició inicial, la xerrada es va convertir en un diàleg amb les persones assistents on Pujadas va fer èmfasi en en la importància de preveure i anticipar escenaris i en la importància de tenir en compte la voluntat de persona dins un nou marc legal que fa centre en garantir drets de ciutadania.