La Fundació Els Tres Turons organitza la sessió informativa «Mesures judicials de suport«, a càrrec de Cristina Pujadas, de la Fundació Malalts Mentals de Catalunya (FMMC), una fundació de suport sense ànim de lucre que protegeix i millora la qualitat de vida de les persones amb malaltia mental en el moment en que més ho necessiten.
L’entitat dona suport a l’exercici de la capacitat jurídica de les persones amb diagnòstic de salut mental, perquè puguin exercir-la en igualtat de condicions, oferint les salvaguardes adequades. Entre els objectius de la fundació hi ha l’exercici d’accions judicials davant dels jutjats i tribunals de qualsevol ordre i jurisdicció en defensa dels drets de les persones afectades.
La jornada tindrà lloc dimarts 22 d’octubre a les 16.30 h a la sala d’actes de la Biblioteca Vilapicina i la Torre Llobeta.
La companyia Teatro de Pacotilla de la Fundació Els Tres Turons realitzarà dues funcions aquest mes d’octubre. Teatro de Pacotilla és una companyia diversa, amateur, oberta a qualsevol persona que vulgui gaudir del procés de creació, que es nodreix de diferents fonts com la salut mental, l’entorn, les biografies, els somnis, la paròdia…
La primera tindrà lloc disabte 12 d’octubre en el marc del Festival FOLIA, el Festival d’Arts Escèniques i Salut Mental a Sant Esteve de Palautordera. La companyia hi presentarà el Sarau Poètic, un viatge que va des de la tuna contemporània al pitjor poema del món, un espai ple d’humor i surrealisme.
A les 16.30 h presentarà l’espectacle de teatre de carrer «Tuneros salvajes» al centre del poble (entrada lliure) i a les 17.30 h participarà a Cabaret Folia, un cabaret col·lectiu de naturalesa fràgil i salvatge, sense inici ni desenllaç. Una aproximació a diferents treballs de recerca, de cura i d’expressió artística. La funció tindrà lloc a la Plaça del Poble i cal adquirir entrades (5 €).
Lo Cerebro! és una producció de L’Altre Festival amb la companyia Teatro de Pacotilla i l’artista visual Fito Conesa. Un cabaret químic a tall de sainet, des del qual mirar i verbalitzar les nostres inquietuds sota el filtre de la sàtira. Posar de manifest l’habilitat que tenim per enfrontar, des de l’humor, les situacions més complexes, una cosa que sense dubte ens fa més fortes.
El programa Ocell de Foc Barcelona Nord, on participa la Fundació, organitza el taller «Pressió estètica a les pantalles». La xerrada tindrà lloc el 15 d’octubre de 17.30 h a 19 h a l’Espai Jove Casa Sagnier.
T’has parat a pensar com t’afecten les xarxes socials? Avui dia, estem constantment exposats a fotos, vídeos i missatges que ens fan creure que hi ha un únic tipus de bellesa. Però, què hi ha darrere d’aquests ideals?
Vine al taller «Pressió estètica a les pantalles» i descobreix com et poden influir les xarxes socials en la percepció de la teva pròpia imatge. No deixis que les xarxes defineixin com has de ser!
Després dels primers mesos de funcionament, el programa d’atenció psicosocial i educativa integrada que impulsem amb el Centre PES Martí-Codolar ha aconseguit reforçar la seva xarxa d’atenció a joves en situació de vulnerabilitat. Gràcies a la col·laboració entre serveis educatius i sanitaris, s’han detectat i acompanyat casos que han pogut accedir a la Xarxa de Salut Mental i Addiccions.
L’estratègia de prevenció i intervenció primerenca ha estat clau per a evitar l’abandonament educatiu i facilitar itineraris personalitzats d’acompanyament. L’aliança territorial permet avançat en la millora de l’accessibilitat i el suport als joves.
Les discriminacions per motius de salut mental són les que més creixen
El Museu d’Història de Catalunya va acollir l’acte de presentació de l’informe de l’Observatori de les Discriminacions a Barcelona, que va tenir lloc dimarts 17 de setembre i al qual hi va assistir la Fundació. Durant l’acte es van presentar els resultats principals de l’informe i es va celebrar una taula rodona sobre salut i discriminacions i una actuació teatral sobre salut mental com a cloenda de l’acte.
L’estudi, corresponent a l’any 2023, mostra un augment de la discriminació per raó de salut, que és el que més creix, situant-se per primera vegada en el segon eix de discriminació que més denúncies registra, després del racisme i la xenofòbia. Per primer cop, les discriminacions per motius de salut -eminentment de salut mental- acumulen més denúncies que les d’LGTBIfòbia, amb un total de 217.
Les queixes s’enfilen any rere any, passant de les 37 el 2021, 120 el 2022 i fins a 217 el 2023. De totes les incidències rebudes, 151 es relacionen amb diagnòstics de salut mental i 42 tenen a veure amb lasalut sexual i reproductiva. L’Administració pública va ser el principal agent discriminador.
A més, cal destacar que la salut té el registre més alt de creuament amb altres eixos de discriminació, concretament amb el gènere, el capacitisme, l’edatisme i l’aporofòbia.
L’anàlisi sobre l’impacte de les discriminacions en la salut mental és una novetat de l’informe, que mostra les conseqüències de l’estigmatització de les persones amb diagnòstic, així com de les persones que, en ser discriminades per altres motius no vinculats a la salut, veuen afectada significativament la seva salut mental.
Durant la taula rodona es va parlar de salut i discriminacions, i concretament es va debatre sobre com afecten les discriminacions a la salut mental i quines vulneracions de drets pateixen les persones que tenen un diagnòstic en salut mental.
Les entitats participants a la taula rodona van denuncir exclusió de l’atenció sanitària per a persones sense llar o en situació irregular; dificultats i denegació d’atenció sanitària i del dret a l’avortament, i dificultats per fer servir el català a l’àmbit de la salut.
L’acte va acabar amb la interpretació d’uTOpia barcelona, que busca lluitar contra l’estigma i denunciar les discriminacions i maltractaments que viuen les persones amb malestar emocional.
Podeu consultar i descarregar-vos l’informe en aquest enllaç. L’informe s’ha dut a terme amb la informació i la participació de l’Oficina per la No Discriminació (OND) i la Taula d’Entitats amb Servei d’Atenció a Víctimes de Discriminació (SAVD).
La Fundació, entitat defensora de drets
La Fundació Els Tres Turons, entitat defensora dels drets de les persones amb problemes de salut mental, col·labora amb l’Observatori de les Discriminacions a través del Projecte Antenes, que consisteix en la implementació d’una xarxa d’agents al territori que té com a missió principal la detecció i comunicació de qualsevol situació de discriminació.
Com a agent col·laborador en la lluita contra les discriminacions, la Fundació actua en l’àmbit de la prevenció, sensibilització i difusió i en el de garantia, detecció i acompanyament per a identificar possibles situacions de discriminació i acompanyar les persones que les han patit.